Міністерство ОСВІТИ І НАУКИ України

Білоцерківський національний аграрний університет

 

Факультет ветеринарної медицини

 

 

Затверджую

Ректор Білоцерківського національного аграрного університету, академік НААН

_________________ А.С. Даниленко

______” ________________2019 р.

 

 

 

 

 

 

 

Навчальна  ПРАКТИКА

 

Робоча програма для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 21 – “Ветеринарна медицина”

зі спеціальності 211 – “Ветеринарна медицина”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Біла Церква

2019

УДК 619 (075.5):378

Розглянуто і схвалено Радою

факультету ветеринарної медицини

Протокол №  від 2019 р.

 

 

 

Укладачі: В.В. Сахнюк, М.Я. Тишківський, В.П. Новак,

                 М.В. Рубленко, Б.М. Ярчук, М.Г. Ільніцький,

                 С.В. Рубленко, В.І. Козій, С.А. Власенко, І.О. Рубленко,

                 В.П. Лясота, В.І. Головаха, Л.М. Богатко, Б.П. Івасенко,

                 О.В. Ємельяненко, Л.М. Соловйова, О.А. Хіцька,

                 Н.В. Тишківська

 

 

 

Навчальна практика: робоча програма для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 21 “Ветеринарна медицина” зі спеціальності 211 “Ветеринарна медицина” / В.В. Сахнюк та ін.; за ред. В.В. Сахнюка. Біла Церква, 2019. 76 с.

 

 

 

 

 

Викладено загальні положення та завдання навчальної практики здобувачів вищої освіти факультету ветеринарної медицини БНАУ, освітнього рівня “Бакалавр” галузі знань 21 “Ветеринарна медицина” зі спеціальності 211 – “Ветеринарна медицина”, її зміст за окремими освітніми компонентами, правила оформлення документації та критерії оцінювання знань.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рецензент: Ніщеменко М.П., д-р вет. наук, професор

 

 

 

ã БНАУ, 2019

1. Загальні положення

 

Навчальна практика здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 21 “Ветеринарна медицина” зі спеціальності 211 “Ветеринарна медицина” є однією з форм організації освітнього процесу і компонентом освітньо-професійної програми підготовки здобувачів вищої освіти за даною спеціальністю.

Робоча програма навчальної практики розроблена на підставі “Положення про організацію навчального процесу у вищих аграрних навчальних закладах”, галузевих стандартів вищої освіти України (освітньо-кваліфікаційна характеристика, освітньо-професійна програма, засоби діагностики якості вищої освіти; методичних рекомендацій Науково-методичного центру аграрної освіти щодо проведення практики студентів у аграрних вищих навчальних закладах, наскрізної програми практик галузі знань “Ветеринарна медицина”), робочого навчального плану та робочих програм навчальних дисциплін.

Основною метою навчальної практики є закріплення теоретичних знань, отриманих студентами під час аудиторного навчання, набуття й удосконалення практичних навичок і вмінь, формування та розвиток у студентів професійної здатності приймати самостійні рішення в умовах конкретної виробничої ситуації, оволодіння сучасними методами та формами організації праці; набуття соціальних навичок (soft skills), зокрема здатності логічно мислити, управляти часом, навичок комунікації, командотворення, ведення просвітницької діяльності. Практика є продовженням освітнього процесу, активною формою поєднання теорії і практики.

Навчальна практика студентів 1–4 курсів факультету ветеринарної медицини проводиться академічними групами під керівництвом викладачів кафедр, відповідно до графіка навчального процесу, виходячи з бюджету часу, передбаченого навчальним планом з навантаженням 6 годин на день.

Навчальна практика проводиться у вигляді будь-яких форм занять, що носять прикладний практичний характер: навчально-ознайомлювальні екскурсії, консультації, практикуми, тренінги, майстер-класи, безпосередня участь у проведенні профілактичних та лікувальних заходів для тварин, технологічних процесах виробництва та контролю харчових продуктів тваринного походження.

За час проходження навчальної практики студент повинен оволодіти сучасними методами і формами організації праці, на базі одержаних у навчальному закладі знань, формувати професійні уміння та навички, необхідні для прийняття самостійних рішень у реальних ринкових умовах, систематично оновлювати свої знання та творчо їх застосовувати у практичній діяльності.

Відповідальність за організацію та проведення навчальної практики покладається на декана факультету та його заступників, завідувачів кафедр, науково-педагогічних працівників, представників роботодавців – головних спеціалістів баз практик, з якими укладені угоди.

Навчально-методичне керівництво і виконання програми практики забезпечують відповідні кафедри разом з керівниками баз практик.

Перед початком проведення навчальної практики деканат і кафедри факультету ветеринарної медицини повинні забезпечити своєчасний розподіл студентів за місцем проходження практики та узгодити її графіки, провести інструктаж для студентів – ознайомити їх з програмою практики, послідовністю її виконання, правилами техніки безпеки та біобезпеки в умовах виробництва.

Навчальна практика може проводитися як безперервним циклом, так і чергуванням з теоретичними заняттями по днях (тижнях) з окремих дисциплін або комплексно за умови забезпечення зв’язку змісту практики і теоретичного навчання.

Під час практики студенти ведуть щоденник, де записують дані про характер і обсяг виконаної роботи, аналізують одержані результати. Щоденник перевіряє викладач, який здійснював керівництво навчальною практикою.

Під час проходження навчальної практики за освітніми компонентами у здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти в межах освітньо-професійної програми спеціальності 211 «Ветеринарна медицина» в комплексі забезпечується формування наступних компетентностей та результатів навчання:

загальні компетентності:

- здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;

- знання та розуміння предметної галузі та професії;

- здатність проведення досліджень на відповідному рівні;

- здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями;

- здатність приймати обґрунтовані рішення;

- здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами інших галузей знань/видів економічної діяльності);

- здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.

спеціальні (фахові, предметні компетентності:

- здатність використовувати інструментарій, спеціальні пристрої, прилади, лабораторне обладнання та інші технічні засоби для проведення необхідних маніпуляцій під час професійної діяльності;

- здатність проводити клінічні дослідження з метою формулювання висновків щодо стану тварин чи встановлення діагнозу;

- здатність застосовувати методи і методики патолого-анатомічної діагностики хвороб тварин для встановлення остаточного діагнозу та причин їх загибелі;

- здатність організовувати і проводити лабораторні та спеціальні діагностичні дослідження й аналізувати їх результати;

- здатність планувати, організовувати та реалізовувати заходи з лікування тварин різних класів і видів, хворих на незаразні, інфекційні та інвазійні хвороби;

- здатність проводити акушерсько-гінекологічні та хірургічні заходи і операції;

- здатність організовувати нагляд і контроль виробництва, зберігання, транспортування та реалізації продукції тваринного і рослинного походження;

- здатність здійснювати просвітницьку діяльність серед працівників галузі та населення;

- здатність організовувати, здійснювати і контролювати документообіг під час професійної діяльності.

результати навчання:

- збирати анамнестичні дані під час реєстрації та обстеження тварин, приймати рішення щодо вибору ефективних методів діагностики, лікування та профілактики хвороб тварин;

- установлювати зв’язок між клінічними проявами захворювання та результатами лабораторних досліджень;

- розробляти карантинні та оздоровчі заходи, методи терапії, профілактики, діагностики та лікування хвороб різної етіології;

- формулювати висновки щодо ефективності обраних методів і засобів утримання, годівлі та лікування тварин, профілактики заразних і незаразних хвороб, а також виробничих і технологічних процесів на підприємствах з утримання, розведення чи експлуатації тварин різних класів і видів;

- здійснювати моніторинг причин поширення хвороб різної етіології та біологічного забруднення довкілля відходами тваринництва, а також матеріалами та засобами ветеринарного призначення;

- розробляти заходи, спрямовані на захист населення від хвороб, спільних для тварин і людей;

- пропонувати та використовувати доцільні інноваційні методи і підходи вирішення проблемних ситуацій професійного походження;

- узагальнювати та аналізувати інформацію щодо ефективності роботи ветеринарних фахівців різного підпорядкування;

- знати правила та законодавчі нормативні акти щодо нагляду і контролю виробництва, зберігання, транспортування та реалізації продукції тваринного і рослинного походження;

- знати правила зберігання різних фармацевтичних засобів та біопрепаратів, шляхів їх ентерального чи парентерального застосування, розуміти механізм їх дії, взаємодії та комплексної дії на організм тварин;

- здійснювати облікову звітність під час фахової діяльності;

- здійснювати просвітницьку діяльність серед працівників галузі та населення.

 

 

 

 

 

 

1.1.         КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ

 

Оцінювання навчальної практики прирівнюється до оцінювання тео-ретичного навчання і враховується під час підведення підсумків загальної успішності студентів.

За оцінювання студента враховується ставлення до роботи, відповідальність, активність під час виконання завдань, дотримання правил техніки безпеки та біобезпеки, відсутність пропусків, якість та повнота оформлення щоденника. За результатами перевірки щоденника, особистого спостереження викладача під час проведення практики та захисту матеріалів з виконання програми практики студенту виставляється оцінка. Оцінка за практику вноситься у відомість обліку успішності та залікову книжку студента і враховується стипендіальною комісією під час нарахування стипендій.

Студенти, які не виконали програму навчальної практики з поважних причин, зобов’язані її виконати до початку наступної екзаменаційної сесії.

Оцінювання результатів навчальної практики студентів проводиться у відповідності до критеріїв, визначених у «Положенні про оцінювання результатів навчання здобувачів вищої освіти у Білоцерківському національному аграрному університеті»: https://btsau.edu.ua/sites/default/files/news/pdf/pologen_pechat/polog_pro_ocinuvan_result.pdf

Оцінка “Відмінно” ставиться за виконану в повному об’ємі програму практики. Студентом набуті практичні вміння і виконані завдання згідно з темами, що виносяться на навчальну практику, зроблені чіткі записи у щоденнику.

“Добре” – студентом набуті уміння і освоєні заплановані згідно з темами практики завдання, але опис і аналіз у щоденнику неповні.

“Задовільно” – нечітке, з окремими суттєвими похибками у виконанні завдань, запланованих згідно з темами навчальної практики. Опис і аналіз у щоденнику неповні.

“Незадовільно” – студент не засвоїв завдань, запланованих згідно з темами практики, не може самостійно виконувати ті чи інші поставлені завдання. Відсутні записи у щоденнику.

Підсумкова оцінка з навчальної практики в межах окремої дисципліни виставляється за 100-бальною шкалою. Вона обчислюється як середнє арифметичне значення (САЗ) всіх отриманих студентом оцінок з наступним переведенням їх у бали за такою формулою:

,

де БПК – бали з поточного контролю;

САЗ – середнє арифметичне значення усіх отриманих студентом оцінок (з точністю до 0,01);

mах ПК – максимально можлива кількість балів з поточного контролю.

Відсутність студента на занятті у формулі приймається як “0”.

Таблиця 1.1

Шкала оцінювання успішності здобувачів вищої освіти

За 100-бальною шкалою

За шкалою ECTS

За національною шкалою

навчальна практика

90‒100

A

“Відмінно”

82‒89

B

“Добре”

75‒81

C

64‒74

D

“Задовільно”

60‒63

E

35‒59

FX

“Незадовільно” з можливістю повторного складання

1‒34

F

“Незадовільно” з обов’язковим повторним вивченням

 

 

 

2. Структура ТА БАЗИ навчальної практики

 

Типовим навчальним планом і наскрізною програмою практик здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 21 “Ветеринарна медицина” зі спеціальності 211 “Ветеринарна медицина” передбачено проведення навчальної практики у 2, 4, 6 та 8 семестрах, структура та обсяг яких представлені в таблиці 2.1.

 

Структура та обсяг навчальної практики студентів освітніх рівнів “Бакалавр” та “Магістр”

Навчальна дисципліна

Семестр

Обсяг

кредитів

днів /

годин

І курс

Анатомія тварин

2

2,0

10/60

Цитологія, гістологія, ембріологія

2

1,6

8/48

Основи біобезпеки, біоетики та вет. екології

2

1,2

6/36

ІІ курс

Фізіологія тварин

4

0,6

3/18

Ветеринарна мікробіологія

4

0,6

3/18

Годівля тварин

4

0,6

3/18

Біотехнологія у ветеринарній медицині

4

0,6

3/18

Анестезіологія та оперативна хірургія

4

1,2

6/36

Клінічна діагностика та діагностична візуалізація

4

1,2

6/36

ІІІ курс

Акушерство та біотехнологія відтворення тварин

6

1,2

6/36

Загальна та спеціальна хірургія великих тварин

6

1,0

5/30

Паразитологія та інвазійні хвороби

6

1,0

5/30

Фармакологія та фармакотерапія

6

1,0

5/30

Ветеринарна вірусологія

6

0,6

3/18

ІV курс

Патологічна анатомія та некропсія

8

1,2

6/36

Безпечність, якість харчових продуктів та кормів

8

1,2

6/36

Епізоотологія, інфекційні хвороби та профілактична медицина

8

1,2

6/36

Пропедевтика та терапія внутрішніх хвороб великих тварин

8

1,2

6/36

Усього:

19,2

96/576

 

Бази навчальнОЇ практикИ

Базами для навчальної практики є навчально-виробничий центр Білоцерківського НАУ, міжкафедральна клініка ФВМ (до її структури входять клініки коней, свиней, жуйних, птиці, дрібних домашніх тварин, комплекс некропсії), підприємства та потужності, що виробляють продукцію тваринництва і проводять первинну переробку забійних тварин (сільськогосподарські підприємства, агрофірми, птахофабрики, звірогосподарства, молочно-товарні ферми, тваринницькі комплекси, бойні); клініки дрібних домашніх тварин, зоопарки, науково-дослідні лабораторії БНАУ (у складі БНАУ є 11 НДЛ), випробувальні лабораторії, регіональні Управління Держпродспоживслужби України тощо.

Факультет ветеринарної медицини БНАУ має 176 баз практик та 27 філій кафедр на виробництві.

Бази практик, філії кафедр, графік практик розміщено на сайті БНАУ:

https://btsau.edu.ua/sites/default/files/Faculties/osvita/dualna/grafik_praktyky_bnau_2019_2020.pdf

https://btsau.edu.ua/sites/default/files/Faculties/osvita/dualna/bazy_praktyk_bnau.pdf

https://btsau.edu.ua/sites/default/files/Faculties/osvita/dualna/filij_kafedr_bnau.pdf

 

5.5. Ветеринарна вірусологія

Мета – набуття студентами практичних навиків відбору матеріалу і його підготовки до вірусологічного дослідження та інфікування культури клітин (табл. 5.5).

Таблиця 5.5

План навчальної практики

№ п/п

Тема

Місце проведення

Тривалість, год

1.

Засвоєння практичних навиків з відбору вірусутримувального патологічного матеріалу від сільськогосподарських тварин (ВРХ, свині, птиця)

ННДЦ БНАУ

6

2.

Підготовка вірусутримувального матеріалу до дослідження

кафедра мікробіології та вірусології

6

3.

Засвоєння практичних навиків з інфікування культур клітин вірусутримувальним патологічним матеріалом

6

Усього:

18

 

Тема 1. Засвоєння практичних навиків з відбору вірусутримувального патологічного матеріалу від сільськогосподарських тварин (врх, свині, птиця)

Мета – набуття студентами практичних навиків відбору крові, змивів, секретів, зскрібків, фекалій від тварин різного виду.

Об’єкт дослідження і обладнання: сільськогосподарські тварини (велика рогата худоба, свині). Лабораторний посуд, інструменти, розчини.

Короткі методичні вказівки. Студенти, під керівництвом викладача, здійснюють відбір змивів, секретів, зіскрібків, фекалій. У щоденнику пишуть супровідну записку на клінічний матеріал.

 

Тема 2. Підготовка вірусутримувального матеріалу до дослідження

Мета. Набуття практичних навиків приготування різноманітного клінічного матеріалу для вірусологічного дослідження.

Об'єкт дослідження і обладнання: лабораторний посуд, інструменти, розчини.

Короткі методичні вказівки. Студенти, під керівництвом викладача, готують матеріал для дослідження згідно з існуючими вимогами. Перевіряють проби на стерильність. Отримані результати реєструють у щоденнику.

 

Тема 3. Засвоєння практичних навиків з інфікування культур клітин вірусутримувальним патологічним матеріалом

Мета засвоєння практичних навиків інфікування культури клітин вірусутримувальним матеріалом.

Об'єкт дослідження і обладнання: лабораторний посуд, інструменти, розчини.

Короткі методичні вказівки. Робота виконується з дотриманням правил асептики. Після демонстрації викладачем студенти самостійно виконують усі необхідні маніпуляції з інфікування культури клітин.

Підведення підсумків проведеної навчальної практики з вірусології.

 

Рекомендована література

1. Ветеринарна вірусологія: Підручник. / О.С. Калініна, І.І. Панікар, В.Г. Скибіцький. – К.: Вища освіта, 2004. – 432 с.

2. Практикум з ветеринарної вірусології: Навч. посібник / [В.Г. Скибіцький, І.І. Панікар, О.А. Ткаченко та ін.]. – К.: Вища освіта, 2005. – 208 с.

3. Посібник з практичних занять до курсу “Загальна вірусологія” /  В.П. Поліщук, І.Г. Будзанівська, Т.П. Шевченко – Київ: Фітосоціоцентр, 2005. – 204 с.

4. Загальна вірусологія: методичні рекомендації для самостійної роботи студентів факультету ветеринарної медицини / [В.В. Рухляда, М.М. Кулініч, В.М. Зоценко та ін.]. – Біла Церква, 2002. – 60 с.

5. Спеціальна вірусологія: Методичні вказівки до самостійної роботи студентів факультету ветеринарної медицини / [В.М. Зоценко, В.В. Рухляда, М.М. Кулініч та ін.]. – Біла Церква, 1995. – 60 с.