Міністерство ОСВІТИ І НАУКИ України

Білоцерківський національний аграрний університет

 

Факультет ветеринарної медицини

 

 

Затверджую

Ректор Білоцерківського національного аграрного університету, академік НААН

_________________ А.С. Даниленко

______” ________________2019 р.

 

 

 

 

 

 

 

Навчальна  ПРАКТИКА

 

Робоча програма для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 21 – “Ветеринарна медицина”

зі спеціальності 211 – “Ветеринарна медицина”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Біла Церква

2019

УДК 619 (075.5):378

Розглянуто і схвалено Радою

факультету ветеринарної медицини

Протокол №  від 2019 р.

 

 

 

Укладачі: В.В. Сахнюк, М.Я. Тишківський, В.П. Новак,

                 М.В. Рубленко, Б.М. Ярчук, М.Г. Ільніцький,

                 С.В. Рубленко, В.І. Козій, С.А. Власенко, І.О. Рубленко,

                 В.П. Лясота, В.І. Головаха, Л.М. Богатко, Б.П. Івасенко,

                 О.В. Ємельяненко, Л.М. Соловйова, О.А. Хіцька,

                 Н.В. Тишківська

 

 

 

Навчальна практика: робоча програма для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 21 “Ветеринарна медицина” зі спеціальності 211 “Ветеринарна медицина” / В.В. Сахнюк та ін.; за ред. В.В. Сахнюка. Біла Церква, 2019. 76 с.

 

 

 

 

 

Викладено загальні положення та завдання навчальної практики здобувачів вищої освіти факультету ветеринарної медицини БНАУ, освітнього рівня “Бакалавр” галузі знань 21 “Ветеринарна медицина” зі спеціальності 211 – “Ветеринарна медицина”, її зміст за окремими освітніми компонентами, правила оформлення документації та критерії оцінювання знань.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рецензент: Ніщеменко М.П., д-р вет. наук, професор

 

 

 

ã БНАУ, 2019

1. Загальні положення

 

Навчальна практика здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 21 “Ветеринарна медицина” зі спеціальності 211 “Ветеринарна медицина” є однією з форм організації освітнього процесу і компонентом освітньо-професійної програми підготовки здобувачів вищої освіти за даною спеціальністю.

Робоча програма навчальної практики розроблена на підставі “Положення про організацію навчального процесу у вищих аграрних навчальних закладах”, галузевих стандартів вищої освіти України (освітньо-кваліфікаційна характеристика, освітньо-професійна програма, засоби діагностики якості вищої освіти; методичних рекомендацій Науково-методичного центру аграрної освіти щодо проведення практики студентів у аграрних вищих навчальних закладах, наскрізної програми практик галузі знань “Ветеринарна медицина”), робочого навчального плану та робочих програм навчальних дисциплін.

Основною метою навчальної практики є закріплення теоретичних знань, отриманих студентами під час аудиторного навчання, набуття й удосконалення практичних навичок і вмінь, формування та розвиток у студентів професійної здатності приймати самостійні рішення в умовах конкретної виробничої ситуації, оволодіння сучасними методами та формами організації праці; набуття соціальних навичок (soft skills), зокрема здатності логічно мислити, управляти часом, навичок комунікації, командотворення, ведення просвітницької діяльності. Практика є продовженням освітнього процесу, активною формою поєднання теорії і практики.

Навчальна практика студентів 1–4 курсів факультету ветеринарної медицини проводиться академічними групами під керівництвом викладачів кафедр, відповідно до графіка навчального процесу, виходячи з бюджету часу, передбаченого навчальним планом з навантаженням 6 годин на день.

Навчальна практика проводиться у вигляді будь-яких форм занять, що носять прикладний практичний характер: навчально-ознайомлювальні екскурсії, консультації, практикуми, тренінги, майстер-класи, безпосередня участь у проведенні профілактичних та лікувальних заходів для тварин, технологічних процесах виробництва та контролю харчових продуктів тваринного походження.

За час проходження навчальної практики студент повинен оволодіти сучасними методами і формами організації праці, на базі одержаних у навчальному закладі знань, формувати професійні уміння та навички, необхідні для прийняття самостійних рішень у реальних ринкових умовах, систематично оновлювати свої знання та творчо їх застосовувати у практичній діяльності.

Відповідальність за організацію та проведення навчальної практики покладається на декана факультету та його заступників, завідувачів кафедр, науково-педагогічних працівників, представників роботодавців – головних спеціалістів баз практик, з якими укладені угоди.

Навчально-методичне керівництво і виконання програми практики забезпечують відповідні кафедри разом з керівниками баз практик.

Перед початком проведення навчальної практики деканат і кафедри факультету ветеринарної медицини повинні забезпечити своєчасний розподіл студентів за місцем проходження практики та узгодити її графіки, провести інструктаж для студентів – ознайомити їх з програмою практики, послідовністю її виконання, правилами техніки безпеки та біобезпеки в умовах виробництва.

Навчальна практика може проводитися як безперервним циклом, так і чергуванням з теоретичними заняттями по днях (тижнях) з окремих дисциплін або комплексно за умови забезпечення зв’язку змісту практики і теоретичного навчання.

Під час практики студенти ведуть щоденник, де записують дані про характер і обсяг виконаної роботи, аналізують одержані результати. Щоденник перевіряє викладач, який здійснював керівництво навчальною практикою.

Під час проходження навчальної практики за освітніми компонентами у здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти в межах освітньо-професійної програми спеціальності 211 «Ветеринарна медицина» в комплексі забезпечується формування наступних компетентностей та результатів навчання:

загальні компетентності:

- здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;

- знання та розуміння предметної галузі та професії;

- здатність проведення досліджень на відповідному рівні;

- здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями;

- здатність приймати обґрунтовані рішення;

- здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами інших галузей знань/видів економічної діяльності);

- здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.

спеціальні (фахові, предметні компетентності:

- здатність використовувати інструментарій, спеціальні пристрої, прилади, лабораторне обладнання та інші технічні засоби для проведення необхідних маніпуляцій під час професійної діяльності;

- здатність проводити клінічні дослідження з метою формулювання висновків щодо стану тварин чи встановлення діагнозу;

- здатність застосовувати методи і методики патолого-анатомічної діагностики хвороб тварин для встановлення остаточного діагнозу та причин їх загибелі;

- здатність організовувати і проводити лабораторні та спеціальні діагностичні дослідження й аналізувати їх результати;

- здатність планувати, організовувати та реалізовувати заходи з лікування тварин різних класів і видів, хворих на незаразні, інфекційні та інвазійні хвороби;

- здатність проводити акушерсько-гінекологічні та хірургічні заходи і операції;

- здатність організовувати нагляд і контроль виробництва, зберігання, транспортування та реалізації продукції тваринного і рослинного походження;

- здатність здійснювати просвітницьку діяльність серед працівників галузі та населення;

- здатність організовувати, здійснювати і контролювати документообіг під час професійної діяльності.

результати навчання:

- збирати анамнестичні дані під час реєстрації та обстеження тварин, приймати рішення щодо вибору ефективних методів діагностики, лікування та профілактики хвороб тварин;

- установлювати зв’язок між клінічними проявами захворювання та результатами лабораторних досліджень;

- розробляти карантинні та оздоровчі заходи, методи терапії, профілактики, діагностики та лікування хвороб різної етіології;

- формулювати висновки щодо ефективності обраних методів і засобів утримання, годівлі та лікування тварин, профілактики заразних і незаразних хвороб, а також виробничих і технологічних процесів на підприємствах з утримання, розведення чи експлуатації тварин різних класів і видів;

- здійснювати моніторинг причин поширення хвороб різної етіології та біологічного забруднення довкілля відходами тваринництва, а також матеріалами та засобами ветеринарного призначення;

- розробляти заходи, спрямовані на захист населення від хвороб, спільних для тварин і людей;

- пропонувати та використовувати доцільні інноваційні методи і підходи вирішення проблемних ситуацій професійного походження;

- узагальнювати та аналізувати інформацію щодо ефективності роботи ветеринарних фахівців різного підпорядкування;

- знати правила та законодавчі нормативні акти щодо нагляду і контролю виробництва, зберігання, транспортування та реалізації продукції тваринного і рослинного походження;

- знати правила зберігання різних фармацевтичних засобів та біопрепаратів, шляхів їх ентерального чи парентерального застосування, розуміти механізм їх дії, взаємодії та комплексної дії на організм тварин;

- здійснювати облікову звітність під час фахової діяльності;

- здійснювати просвітницьку діяльність серед працівників галузі та населення.

 

 

 

 

 

 

1.1.         КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ

 

Оцінювання навчальної практики прирівнюється до оцінювання тео-ретичного навчання і враховується під час підведення підсумків загальної успішності студентів.

За оцінювання студента враховується ставлення до роботи, відповідальність, активність під час виконання завдань, дотримання правил техніки безпеки та біобезпеки, відсутність пропусків, якість та повнота оформлення щоденника. За результатами перевірки щоденника, особистого спостереження викладача під час проведення практики та захисту матеріалів з виконання програми практики студенту виставляється оцінка. Оцінка за практику вноситься у відомість обліку успішності та залікову книжку студента і враховується стипендіальною комісією під час нарахування стипендій.

Студенти, які не виконали програму навчальної практики з поважних причин, зобов’язані її виконати до початку наступної екзаменаційної сесії.

Оцінювання результатів навчальної практики студентів проводиться у відповідності до критеріїв, визначених у «Положенні про оцінювання результатів навчання здобувачів вищої освіти у Білоцерківському національному аграрному університеті»: https://btsau.edu.ua/sites/default/files/news/pdf/pologen_pechat/polog_pro_ocinuvan_result.pdf

Оцінка “Відмінно” ставиться за виконану в повному об’ємі програму практики. Студентом набуті практичні вміння і виконані завдання згідно з темами, що виносяться на навчальну практику, зроблені чіткі записи у щоденнику.

“Добре” – студентом набуті уміння і освоєні заплановані згідно з темами практики завдання, але опис і аналіз у щоденнику неповні.

“Задовільно” – нечітке, з окремими суттєвими похибками у виконанні завдань, запланованих згідно з темами навчальної практики. Опис і аналіз у щоденнику неповні.

“Незадовільно” – студент не засвоїв завдань, запланованих згідно з темами практики, не може самостійно виконувати ті чи інші поставлені завдання. Відсутні записи у щоденнику.

Підсумкова оцінка з навчальної практики в межах окремої дисципліни виставляється за 100-бальною шкалою. Вона обчислюється як середнє арифметичне значення (САЗ) всіх отриманих студентом оцінок з наступним переведенням їх у бали за такою формулою:

,

де БПК – бали з поточного контролю;

САЗ – середнє арифметичне значення усіх отриманих студентом оцінок (з точністю до 0,01);

mах ПК – максимально можлива кількість балів з поточного контролю.

Відсутність студента на занятті у формулі приймається як “0”.

Таблиця 1.1

Шкала оцінювання успішності здобувачів вищої освіти

За 100-бальною шкалою

За шкалою ECTS

За національною шкалою

навчальна практика

90‒100

A

“Відмінно”

82‒89

B

“Добре”

75‒81

C

64‒74

D

“Задовільно”

60‒63

E

35‒59

FX

“Незадовільно” з можливістю повторного складання

1‒34

F

“Незадовільно” з обов’язковим повторним вивченням

 

 

 

2. Структура ТА БАЗИ навчальної практики

 

Типовим навчальним планом і наскрізною програмою практик здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 21 “Ветеринарна медицина” зі спеціальності 211 “Ветеринарна медицина” передбачено проведення навчальної практики у 2, 4, 6 та 8 семестрах, структура та обсяг яких представлені в таблиці 2.1.

 

Структура та обсяг навчальної практики студентів освітніх рівнів “Бакалавр” та “Магістр”

Навчальна дисципліна

Семестр

Обсяг

кредитів

днів /

годин

І курс

Анатомія тварин

2

2,0

10/60

Цитологія, гістологія, ембріологія

2

1,6

8/48

Основи біобезпеки, біоетики та вет. екології

2

1,2

6/36

ІІ курс

Фізіологія тварин

4

0,6

3/18

Ветеринарна мікробіологія

4

0,6

3/18

Годівля тварин

4

0,6

3/18

Біотехнологія у ветеринарній медицині

4

0,6

3/18

Анестезіологія та оперативна хірургія

4

1,2

6/36

Клінічна діагностика та діагностична візуалізація

4

1,2

6/36

ІІІ курс

Акушерство та біотехнологія відтворення тварин

6

1,2

6/36

Загальна та спеціальна хірургія великих тварин

6

1,0

5/30

Паразитологія та інвазійні хвороби

6

1,0

5/30

Фармакологія та фармакотерапія

6

1,0

5/30

Ветеринарна вірусологія

6

0,6

3/18

ІV курс

Патологічна анатомія та некропсія

8

1,2

6/36

Безпечність, якість харчових продуктів та кормів

8

1,2

6/36

Епізоотологія, інфекційні хвороби та профілактична медицина

8

1,2

6/36

Пропедевтика та терапія внутрішніх хвороб великих тварин

8

1,2

6/36

Усього:

19,2

96/576

 

Бази навчальнОЇ практикИ

Базами для навчальної практики є навчально-виробничий центр Білоцерківського НАУ, міжкафедральна клініка ФВМ (до її структури входять клініки коней, свиней, жуйних, птиці, дрібних домашніх тварин, комплекс некропсії), підприємства та потужності, що виробляють продукцію тваринництва і проводять первинну переробку забійних тварин (сільськогосподарські підприємства, агрофірми, птахофабрики, звірогосподарства, молочно-товарні ферми, тваринницькі комплекси, бойні); клініки дрібних домашніх тварин, зоопарки, науково-дослідні лабораторії БНАУ (у складі БНАУ є 11 НДЛ), випробувальні лабораторії, регіональні Управління Держпродспоживслужби України тощо.

Факультет ветеринарної медицини БНАУ має 176 баз практик та 27 філій кафедр на виробництві.

Бази практик, філії кафедр, графік практик розміщено на сайті БНАУ:

https://btsau.edu.ua/sites/default/files/Faculties/osvita/dualna/grafik_praktyky_bnau_2019_2020.pdf

https://btsau.edu.ua/sites/default/files/Faculties/osvita/dualna/bazy_praktyk_bnau.pdf

https://btsau.edu.ua/sites/default/files/Faculties/osvita/dualna/filij_kafedr_bnau.pdf

 

Ветеринарна мікробіологія

Мета – вивчення теоретичних і практичних питань лабораторної діагностики інфекційних захворювань свійських тварин. Студенти повинні навчитися відбирати проби, пересилати біологічний, патологічний, патологоанатомічний матеріал, проби кормів для бактеріологічного та мікологічного дослідження; готувати штучні поживні середовища. Набути практичних навичок бактеріологічних та мікологічних досліджень, користування визначниками для бактерій та мікроскопічних грибів.

На цій підставі студенти набувають навичок зі складання планів бактеріологічної діагностики інфекційних захворювань тварин (табл. 4.2).

Таблиця 4.2

Навчальний план практики

№ п/п

Тема

Місце проведення

Тривалість, год

1

2

3

4

1.

Правила безпеки праці під час відбору біологічного та патологічного матеріалу, робота в бактеріологічних практикумах кафедри та лабораторії. Відбір проб біологічного та патологічного матеріалу для бактеріологічного, вірусологічного, серологічного дослідження та кормів – для мікологічного. Приготування поживних середовищ та посів досліджуваного матеріалу Відбір та посів проб повітря та змивів

кафедра мікробіології та вірусології (Лабораторія мікробіологічних методів досліджень БНАУ), Міжкафедральна ветеринарна клініка коней, жуйних, свиней та екзотичних тварин

6

2.

Мікроскопічне та біологічне дослідження відібраних проб. Мікологічні дослідження. Вивчення культуральних та біохімічних властивостей культур мікроорганізмів

кафедра мікробіології та вірусології (Лабораторія мікробіологічних методів досліджень БНАУ)

 

 

6

3.

Робота із визначниками. Оцінка результатів проведених досліджень. Ознайомлення з обладнанням, організацією та режимом роботи у бактеріологічному відділі Білоцерківської міської державної лабораторії Держпродспоживслужби

кафедра мікробіології та вірусології (Лабораторія мікробіологічних методів досліджень БНАУ), Білоцерківська міська державна лабораторія Держпродспоживслужби

6

Усього

18

 

Тема 1. Правила безпеки праці під час відбору біологічного та патологічного матеріалу, робота в бактеріологічних практикумах кафедри та лабораторії. Відбір проб біологічного та патологічного матеріалу для бактеріологічного, вірусологічного, серологічного дослідження та кормів – для мікологічного. Приготування поживних середовищ та посів досліджуваного матеріалу Відбір та посів проб повітря та змивів в умовах виробництва (Міжкафедральної ветеринарної клініки коней, жуйних, свиней та екзотичних тварин)

Мета – ознайомити студентів із планом проведення загально-професійної практики з мікробіології та правилами безпеки праці під час відбору патологічного матеріалу, правилами роботи в лабораторії кафедри, з методами бактеріологічного дослідження. Набуття студентами навичок з відбору патологічного матеріалу та кормів, їх пакування, консервування, доставки у лабораторію та первинної його обробки, оформлення супровідних документів. Проведення відбору у проб повітря та змивів в умовах виробництва, їх дослідження в – в умовах лабораторії.

Об’єкт дослідження і обладнання: Лабораторія мікробіологічних методів досліджень БНАУ, Міжкафедральна ветеринарна клініка коней, жуйних, свиней та екзотичних тварин Білоцерківського НАУ, біологічний матеріал, корми.

Короткі методичні вказівки. Відбір на базі Міжкафедральної ветеринарної клініки коней, жуйних, свиней та екзотичних тварин Білоцерківського НАУ проб змивів із столів, відбір проб повітря для бактеріологічного та кормів (дерть, солома, сіно, силос) для мікологічного дослідження. Транспортування матеріалу та первинна його пробо підготовка до дослідження в лабораторіях кафедри. Оформлення робочого зошита за результатами проведеної роботи.

 

Тема 2. Мікроскопічне та біологічне дослідження відібраних проб. Мікологічні дослідження. Вивчення культуральних та біохімічних властивостей культур мікроорганізмів

Мета – набуття студентами практичних навичок приготування середовищ, користування стерилізуючою апаратурою. Навчити студентів виготовляти бактеріологічні препарати-мазок, мазок-відбиток, “роздавлена” і “висяча” краплі та проводити імерсійну, темнопольну та фазово-контрастну мікроскопію. Навчити студентів визначати та описувати характер росту мікроорганізмів на середовищах, визначати їх біохімічні властивості.

Об’єкт дослідження і обладнання: бактеріологічний практикум кафедри, лабораторія мікробіології та вірусології. Досліджуваний матеріал. Лабораторний посуд. Сухі поживні середовища. Стерилізуюча апаратура. Культури мікроорганізмів.

Короткі методичні вказівки. Підготовка посуду для приготування середовищ і стерилізація його у сушильній шафі. Приготування поживних середовищ МПА, МПБ, агару Чапека та ін. за рецептурою. Фасування середовищ у пробірки та бактеріологічні чашки. Стерилізація середовищ.

Посів дослідного патматеріалу на стерильні середовища МПА, МПБ та ін., а проб кормів – середовище Чапека. Культивування посівів у термостатах. Оформлення записів у щоденник з практики: приготування середовищ, спосіб та режим стерилізації кожного середовища, спосіби посіву матеріалу на середовища та режимів культивування. Виготовлення препаратів із патматеріалу, фіксація та фарбування їх за методами Грама, Ціля-Нільсена, імерсійна мікроскопія.

Приготування диференційно-діагностичних середовищ (МПА з кров'ю,  Ендо, вісмутсульфітного агару тощо). Визначення характеру росту отриманих культур. Приготування препаратів із виділених культур, фарбування за методом Грама, імерсійна мікроскопія.

Приготування препаратів “роздавлена” та “висяча” краплі, вивчення рухливості виділених мікробних культур методом фазово-контрастної та темнопольної мікроскопії. Пересів у боксі Лабораторії мікробіологічних методів досліджень БНАУ виділених мікробних культур на диференційно-діагностичні середовища з метою вивчення біохімічної активності. Культивування посівів у термостаті. Визначення біохімічних властивостей виділених культур: цукролітичної активності – на середовищах Гіса, Ендо, вісмутсульфітному агарі, протеолітичної – на МПЖ, гемолітичної – на кров'яному МПА, каталазної – пероксидазною пробою.

 

Тема 3. Ознайомлення з обладнанням, організацією та режимом роботи з організацією, режимом роботи та обладнанням в умовах виробництва. Оцінка результатів проведених досліджень

Мета – освоїти техніку роботи із визначниками мікроорганізмів; ознайомити студентів з організацією, режимом роботи та обладнанням в умовах виробництва (Білоцерківської міської державної лабораторії Держпродспоживслужби), оцінити результати проведених досліджень.

Об’єкт дослідження і обладнання: Мікроскопи для проведення мікроскопії. Визначники Ціона Р.А., Bergeys, Білоцерківська міська державна лабораторія ветеринарної медицини.

Короткі методичні вказівки. Ідентифікація виділених мікробних культур за морфологічними, тинкторіальними, культуральними та біохімічними властивостями за допомогою визначників Ціона Р.А., Bergeys, Саттон Д. та ін. Запис результатів досліджень і спостережень у робочий зошит.

Будова лабораторії, режим роботи, завдання, обсяг робіт, методи досліджень, приймання та утилізація відпрацьованого матеріалу.

Підведення підсумку проведеної навчальної практики з мікробіології.

 

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

1. Рубленко І.О., Андрійчук А.В., Зоценко В.М., Тарануха С.І., Островський Д.М. Загальна мікробіологія. Методичні вказівки для практичної та самостійної роботи студентів факультету ветеринарної медицини з мікробіологічних методів досліджень. – 2019, Біла Церква. – 67 с.

2. Рубленко І.О., Андрійчук А.В., Зоценко В.М., Тарануха С.І., Островський Д.М. Ветеринарна мікробіологія. Методичні рекомендації для самостійного вивчення тем з курсу “Ветеринарна мікробіологія з основами вірусології”. – 2019, Біла Церква. – 45 с.

3. Зоценко В.М., Рубленко І.О., Білан А.В. та ін. Ветеринарна мікробіологія: посібник. – Біла Церква, 2017 – 184 с.

4. Бортнічук В.А., Скибіцький В.Г., Ібатулліна Ф.Ж. Практикум з ветеринарної мікробіології      Вінниця, 2007. – 240 с.

5. Мазуркевич А.Й. та ін.     Ветеринарна імунологія: навч. посіб К., 2014. – 312 с.

6. Определитель бактерий Берги (перевод). – М.: Мир. 1997. – Т. 1, 2.

 





МІНІСТЕРСТВО освіти і науки УКРАЇНИ

Білоцерківський національний аграрний університет

ФАКУЛЬТЕТ ВЕТЕРИНАРНОЇ МЕДИЦИНИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

щоденник

 

із навчальної практики

з ветеринарної мікробіології та імунології

 

 

 

 

 

 

Студент ____ курсу ________ М.С. Терещенко

 

Керівник навчальної практики_________ Д.В.Островський

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Біла церква

2020

 

 

6.05.2020

 

Мета – вивчення теоретичних і практичних питань лабораторної діагностики інфекційних захворювань свійських тварин.

Завдання:

·     відбір проб, пересилка біологічного, патологічного, патологоанатомічного матеріалу, проб кормів для бактеріологічного та мікологічного дослідження;

·     виготовлення поживних середовищ;

·     проведення бактеріологічних та мікологічних досліджень.

 

Таблиця 1

Навчальний план практики

Дата проведення практики

Тема

1

2

6.05.2020

Правила безпеки праці під час відбору біологічного та патологічного матеріалу, робота в бактеріологічних практикумах кафедри та лабораторії. Відбір проб біологічного та патологічного матеріалу для бактеріологічного, вірусологічного, серологічного дослідження та кормів – для мікологічного. Приготування поживних середовищ та посів досліджуваного матеріалу Відбір та посів проб повітря та змивів. Мікроскопічне та біологічне дослідження відібраних проб. Мікологічні дослідження. Вивчення культуральних та біохімічних властивостей культур мікроорганізмів.

6.05.2020

Робота із визначниками. Оцінка результатів проведених досліджень. Ознайомлення з обладнанням, організацією та режимом роботи у бактеріологічному відділі Білоцерківської міської державної лабораторії Держпродспоживслужби.

 

 

 

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

1. Рубленко І.О., Андрійчук А.В., Зоценко В.М., Тарануха С.І., Островський Д.М. Загальна мікробіологія. Методичні вказівки для практичної та самостійної роботи студентів факультету ветеринарної медицини з мікробіологічних методів досліджень. – 2019, Біла Церква. – 67 с.

2. Рубленко І.О., Андрійчук А.В., Зоценко В.М., Тарануха С.І., Островський Д.М. Ветеринарна мікробіологія. Методичні рекомендації для самостійного вивчення тем з курсу “Ветеринарна мікробіологія з основами вірусології”. – 2019, Біла Церква. – 45 с.

3. Зоценко В.М., Рубленко І.О., Білан А.В. та ін. Ветеринарна мікробіологія: посібник. – Біла Церква, 2017 – 184 с.

4. Бортнічук В.А., Скибіцький В.Г., Ібатулліна Ф.Ж. Практикум з ветеринарної мікробіології      Вінниця, 2007. – 240 с.

5. Мазуркевич А.Й. та ін.     Ветеринарна імунологія: навч. посіб К., 2014. – 312 с.

6. Определитель бактерий Берги (перевод). – М.: Мир. 1997. – Т. 1, 2.

 

Тема. Описати правила безпеки праці під час відбору біологічного та патологічного матеріалу, роботи в бактеріологічних практикумах кафедри та лабораторії; Відбору проб біологічного та патологічного матеріалу для бактеріологічного, вірусологічного, серологічного дослідження та кормів – для мікологічного; Приготування поживних середовищ та посів досліджуваного матеріалу; Відбору та посіву проб повітря та змивів в умовах виробництва. Мікроскопічне та біологічне дослідження відібраних проб. Мікологічні дослідження. Вивчення культуральних та біохімічних властивостей культур мікроорганізмів.

Мета – ознайомлення із планом проведення загально-професійної практики з мікробіології та правилами безпеки праці під час відбору патологічного матеріалу, правилами роботи в лабораторії кафедри, з методами бактеріологічного дослідження. Набуття навичок з відбору патологічного матеріалу та кормів, їх пакування, консервування, доставки у лабораторію та первинної його обробки, оформлення супровідних документів. Проведення відбору у проб повітря та змивів в умовах виробництва, їх дослідження в – в умовах лабораторії. Набуття практичних навичок приготування середовищ, користування стерилізуючою апаратурою. Навчити студентів виготовляти бактеріологічні препарати-мазок, мазок-відбиток, “роздавлена” і “висяча” краплі та проводити імерсійну, темнопольну та фазово-контрастну мікроскопію. Навчити визначати та описувати характер росту мікроорганізмів на середовищах, визначати їх біохімічні властивості.

Оформлення робочого зошита за результатами проведеної роботи.

Об’єкт дослідження і обладнання: Досліджуваний матеріал. Лабораторний посуд. Сухі поживні середовища. Стерилізуюча апаратура. Культури мікроорганізмів.

 

Короткі методичні вказівки. Підготовка посуду для приготування середовищ і стерилізація його у сушильній шафі. Приготування поживних середовищ МПА, МПБ, агару Чапека та ін. за рецептурою. Фасування середовищ у пробірки та бактеріологічні чашки. Стерилізація середовищ.

Посів дослідного патматеріалу на стерильні середовища МПА, МПБ та ін., а проб кормів – середовище Чапека. Культивування посівів у термостатах. Оформлення записів у щоденник з практики: приготування середовищ, спосіб та режим стерилізації кожного середовища, спосіби посіву матеріалу на середовища та режимів культивування. Виготовлення препаратів із патматеріалу, фіксація та фарбування їх за методами Грама, Ціля-Нільсена, імерсійна мікроскопія.

Приготування диференційно-діагностичних середовищ (МПА з кров'ю,  Ендо, вісмутсульфітного агару тощо). Визначення характеру росту отриманих культур. Приготування препаратів із виділених культур, фарбування за методом Грама, імерсійна мікроскопія.

Приготування препаратів “роздавлена” та “висяча” краплі, вивчення рухливості виділених мікробних культур методом фазово-контрастної та темнопольної мікроскопії. Пересів у боксі Лабораторії мікробіологічних методів досліджень БНАУ виділених мікробних культур на диференційно-діагностичні середовища з метою вивчення біохімічної активності. Культивування посівів у термостаті. Визначення біохімічних властивостей виділених культур: цукролітичної активності – на середовищах Гіса, Ендо, вісмутсульфітному агарі, протеолітичної – на МПЖ, гемолітичної – на кров'яному МПА, каталазної – пероксидазною пробою.

 

7.05.2020

Тема.Ознайомлення з обладнанням, організацією та режимом роботи з організацією, режимом роботи та обладнанням в умовах виробництва. Оцінка результатів проведених досліджень

Мета – освоїти техніку роботи із визначниками мікроорганізмів.

Об’єкт дослідження і обладнання: Мікроскопи для проведення мікроскопії. Визначники Ціона Р.А., Bergeys, Білоцерківська міська державна лабораторія ветеринарної медицини.

Короткі методичні вказівки. Ідентифікація виділених мікробних культур за морфологічними, тинкторіальними, культуральними та біохімічними властивостями за допомогою визначників Ціона Р.А., Bergeys, Саттон Д. та ін. Запис результатів досліджень і спостережень у робочий зошит.

Будова лабораторії, режим роботи, завдання, обсяг робіт, методи досліджень, приймання та утилізація відпрацьованого матеріалу.

Підведення підсумку проведеної навчальної практики з мікробіології.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Індивідуальні завдання:

приклад

 

1.                     Дослідження сечі при підозрі на туберкульоз. Для дослідження сечі використовують ранкову порцію, ……………………………………………………………

2. Приготування середовища Ендо 5 чашок.

1.

 для 125 ща.

1000 мл

 

 

3. Морфологія збудника некробактеріозу:……………..

 

 

 

 

Висновок:…………………….

 

 

 

Дата                                                                            підпис

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Індивідуальні завдання:

Описати відбір проби/приготування середовищ/мікроскопія:

1.                     води / описати приготування середовища МПА 5 пробірок/ описати морфологію E.coli

2.                     повітря/МПА 5 чашок / описати морфологію збудника стафілококозу

3.                     молока/ МПА 3 пробірки/ описати морфологію збудника набрякової хвороби свиней

4.                     сиру кисломолочного/ МПБ 5 пробірок/ описати морфологію збудника сальмонельозу

5.                     ковбасних виробів/ МПБ 1 л / описати морфологію збудника лістеріозу

6.                     грунту / МПБ 500 мл / описати морфологію збудника сапу

7.                     сметани / МПБ 100 мл / описати морфологію збудника диплококової інфекції

8.                     матеріалу при підозрі на ешеріхіоз / МПБ 200 мл/ описати морфологію збудника бешихи свиней

9.                     води / МПА 7чашок / описати морфологію E.coli

10.                матеріалу при підозрі на ешеріхіоз / МПБ 200 мл/ описати морфологію збудника бешихи свиней

11.                води / МПА 8 чашок / морфологія збудника лептоспірозу

12.                повітря / Ендо / описати морфологію збудника пастерельозу

13.                дослідження сечі при підозрі на туберкульоз/ приготування Ендо 5 чашок/описати морфологію збудника некробактеріозу

14.                дослідження молока при підозрі на туберкульоз/ приготування середовища МПБ 200 мл/ описати морфологію збудника бешихи свиней

15.                матеріалу при підозрі на ешеріхіоз / МПБ 200 мл/ описати морфологію збудника бешихи свиней

16.                води / МПА 8 чашок / описати культивування збудника лептоспірозу

17.                грунту / МПБ 250 мл /морфологія збудника сапу

18.                грунту / МПБ 350 мл / культивування збудника сапу

19.                відбір трупів птиці при ешеріхіозі / описати приготування напіврідкого МПА 5 пробірок / описати морфологію рикетсії

20.                описати відбір матеріалу птиці при бешисі свиней / описати приготування напіврідкого МПА 3 пробірки / описати морфологію хламідій

21.                відбір проб кормів при дослідженні сибірки / приготування приготування середовища Ендо 10 чашок / описати культивування збудника сибірки.

22.                проб при дослідженні на мастит врх /  приготування середовища МПА 2 чашки та 3 пробірки / описати морфологію збудника сибірки

23.                відбір проб пат матеріалу при дослідженні сибірки / приготування середовища Ендо 7 чашок / описати морфологію збудника сибірки

24.                проб соломи при дослідженні на гриби /  приготування середовища МПА 12 чашки та 3 пробірки / описати біопробу при сибірці

25.                дослідження масла при підозрі на туберкульоз/ приготування середовища МПБ 400 мл / описати морфологію збудника бешихи свиней

26.                проб сіна при дослідженні на гриби /  приготування середовища МПА 12 чашки та 3 пробірки / описати біопробу при сибірці

27.                дослідження масла при підозрі на туберкульоз/ приготування середовища МПБ 400 мл/ описати морфологію збудника бешихи свиней.